Skrzynia hydrostatyczna – co to jest, zasada działania, jak przebiega wymiana oleju?

Skrzynia hydrostatyczna - co to jest, zasada działania, jak przebiega wymiana oleju (1)

Przemysłowe oraz rolnicze maszyny działają na innej zasadzie niż dobrze nam znane mechanizmy używane do pojazdów mechanicznych. Podobna zasada dotyczy wózków widłowych oraz traktorków ogrodniczych, ponieważ te urządzenia potrzebują zupełnie innych przełożeń oraz automatyki. 

Na rynku wykorzystuje się różnego rodzaju napędy oraz skrzynie biegów, najpopularniejszą z nich jest pięciobiegowa i sześciobiegowa skrzynia manualna oraz automatyczna, która jest wykorzystywana w nowych autach. Możecie także spotkać hydrostatyczną skrzynię, jednak to rozwiązanie nie jest praktykowane w pojazdach codziennego użytku. Hydrostatyczna skrzynia biegów jest znana już od wielu lat, jej technologia jest idealnie dostosowana do mniejszych pojazdów stosowanych w gospodarstwie oraz przemyśle np. na magazynach w wózkach widłowych. 

Poprzez fakt, iż skrzynia hydrostatyczna montowana jest w pojazdach ogrodniczych, na forum pojawia się coraz więcej pytań o tę technologię, ponieważ ludzie chętnie korzystają z takich maszyn. 

Specjalnie dla was, dla rozwiania wszelkich wątpliwości przygotowaliśmy artykuł, w którym przede wszystkim wyjaśniamy, co to jest skrzynia hydrostatyczna oraz jaka jest zasada działania takiej skrzyni hydrostatycznej. Odpowiadamy również na pojawiające się pytanie dotyczące wymiany oleju w skrzyni hydrostatycznej. Zdradzamy także jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni hydrostatycznej, co ile wymieniać w niej olej oraz jaki olej stosować do napędu hydrostatycznego. 

Skrzynia hydrostatyczna – co to jest?

Wyjaśniając zasadę działania skrzyni hydrostatycznej, ważne jest, aby na początku zaprezentować, co to jest skrzynia hydrostatyczna. 

Skrzynia hydrostatyczna nie jest popularnym mechanizmem, choć na rynku jest dostępna od wielu lat. Konstrukcja skrzyni hydrostatycznej jest prosta oraz co bardzo ważne niezawodna. Takie cechy przyciągają inżynierów, którzy wykorzystuję tę maszynę do produkcji różnego rodzaju sprzętu ogrodowego oraz rolniczego. 

Cechą rozpoznawczą skrzyni hydrostatycznej jest brak jakichkolwiek ruchomych elementów. Takie części służą do przestawiania przełożenia oraz wpływają na prędkość prowadzenia. Hydrostatyczna skrzynia jest oparta o działanie pompy, która odpowiada za wszystkie funkcje poprawnego prowadzenia pojazdu. 

Specjalnie opracowana technologia skrzyni hydrostatycznej znacznie obniża zużycie paliwa oraz wykazuje znaczenie dłuższą żywotność. Dla lepszego działania musicie pamiętać o regularnej wymianie oleju w skrzyni hydrostatycznej, ponieważ to właśnie dzięki tej substancji, skrzynia poprawnie działa. 

Skrzynia hydrostatyczna – zasada działania 

Zasada działania skrzyni hydrostatycznej jest dosyć prosta, dlatego też to urządzenie zostało w przychylne sposób odebrane przez wiele osób, ponieważ jej działanie nie wpływa negatywnie na dalszą pracę maszyn, wręcz przeciwnie, wszystkie urządzenia wyposażone w skrzynię hydrostatyczną działają dłużej i zdecydowanie efektowniej. 

Sprawdzając działanie skrzyni hydrostatycznej, znaleźliśmy interesującą informację, obsługa traktorka czy jakiejkolwiek innej maszyny wyposażonej w taką skrzynię, gwarantuje komfort prowadzenia, kierowca nie musi martwić się zmianą biegów, ponieważ nie ma ich w skrzyni hydrostatycznej. 

Cały sekret w działaniu skrzyni hydrostatycznej oparty jest o przepływ oleju, który jest poruszany przez wbudowaną pompę. Przelewająca się ciecz napędza skrzynię hydrostatyczną, która daje impuls kolejnym elementom silnika. 

Sprawdź również – Silniki Loncin – opinie na forum, czy jest dobry, kto produkuje, co to za firma?

Skrzynia hydrostatyczna – wymiana oleju

Jak już wcześniej wspominaliśmy, zasada działania skrzyni hydrostatycznej opiera się o przepływ oleju, który jest w jej wnętrzu. To właściwie najważniejszy element tego urządzenia. Olej napędza działanie skrzyni, dzięki czemu jej praca jest efektywniejsza, dodatkowo nie ulegają awariom żadne wymienne części, dlatego taka skrzynia rzadziej odmawia posłuszeństwa. 

Jedynym warunkiem do takiego działa skrzyni hydrostatycznej jest regularna wymiana oleju. Każdy producent oraz mechanik będzie wymagał, abyście mieli udokumentowane, kiedy odbywała się wymiana oleju w skrzyni hydrostatycznej, ponieważ brak takich czynności doprowadzi do poważnych uszkodzeń. 

Jeżeli chodzi o samą wymianę oleju w skrzyniach hydrostatycznych najczęściej stosuje się olej silnikowy 10W30 albo 5W50. Jest to olej, który jest najczęściej rekomendowany do skrzyń hydrostatycznych.

Co ile wymieniać olej w skrzyni hydrostatycznej? 

Na forum znajdziecie liczne pytania, co ile wymieniać olej w skrzyni hydrostatycznej. Takie wątki powtarzają się, ponieważ nie wszyscy czytają książkę dołączoną do urządzenia lub nie zawsze zgadzacie się z zaleceniami, ponieważ podczas testów danego urządzenia, eksperci zalecają szybszą wymianę oleju w skrzyni hydrostatycznej lub odwrotnie, przeprowadzone testy pozwalają na wydłużenie tego okresu. 

Naszym zdaniem należy zawsze stosować się do zaleceń producenta, jednak odstępstwa mogą następować poprzez różne użytkowanie sprzętu. Zagłębiając się w temat, co ile wymieniać olej w skrzyni hydrostatycznej, pojawia się masa opinii od ekspertów, że olej w skrzyni hydrostatycznej należy wymienić co 60-100 tysięcy km. 

Sprawdź również – Jaki olej do kompresora wybrać? Podpowiadamy

Jak sprawdzić olej w skrzyni hydrostatycznej?

Kolejnym poruszanym wątkiem jest poziom oleju, jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni hydrostatycznej? To również nie powinno sprawić wam problemu, ponieważ skrzynie ze zbiornikiem mają wskaźnik na zgrzewie. Modele bez zbiornika wyposażone zostały w gumowy korek, który po podważeniu ukazuje wam poziom oleju w skrzyni hydrostatycznej. 

Jaki olej do napędu hydrostatycznego?

W instrukcji obsługi zawsze znajdziecie informacje, jaki olej do napędu hydrostatycznego. Takie dane pozwalają na zmniejszenie awaryjności. Jak wskazują wytyczne do napędu hydrostatycznego należy stosować olej 10W30, 5W50 lub 80W90. Są to najlepsze oleje, które najczęściej wykorzystywane są do uzupełniania napędu hydrostatycznego.